Kalenteri  –––––   marraskuu 2020

matiketopelasu

26.11.

27.11.

28.11.

29.11.

30.11.

31.11.

1.11.

2.11.

3.11.

4.11.

5.11.

6.11.

7.11.

8.11.

9.11.

10.11.

11.11.

12.11.

13.11.

14.11.

15.11.

16.11.

17.11.

18.11.

19.11.

20.11.

21.11.

22.11.

23.11.

24.11.

25.11.

26.11.

27.11.

28.11.

29.11.

30.11.

1.11.

2.11.

3.11.

4.11.

5.11.

6.11.

Hae sivustolta

Kamarikonsertti: Kahden maailman välillä – Between Two Worlds

  • 06.11.2020 klo 19:30

  • Tulindbergin sali

Oulu Sinfonian Kamarimuusikot

***

Isang Yun: Together I viululle ja kontrabassolle
Isang Yun: Pezzo fantasioso per due strumenti con basso ad libitum
Dmitri Šostakovitš: Pianokvintetto g-molli, op. 57

Kahden maailman välillä

Isang Yun (1917–1995)
Together I viululle ja kontrabassolle (1989)

Antoine Greuzard, kontrabasso
Nadya Pugacheva, viulu

Isang Yun (1917–1995)
Pezzo fantasioso per due strumenti con basso ad libitum (1988)

Albert Stupak, huilu
Nadya Pugacheva, viulu
Antoine Greuzard, kontrabasso

Dmitri Šostakovitš (1906–1975)
Pianokvintetto g-molli, op. 57 (1940)

I Prelude. Lento
II Fugue. Adagio
III Intermezzo. Lento
IV Finale. Allegretto

Lasse Joamets, viulu
Mia Ohenoja, viulu
Johanna Tuikka, alttoviulu
Juhana Ritakorpi, sello
Sanna Smolander, piano

Mikäli se pitää paikkansa, että narreille on sallittu jossain määrin tiettyjä vapauksia tehdä kuninkaistaan pilaa, on myös fakta, että monet taiteilijat ovat läpi ihmiskunnan historian joutuneet vallanpitäjiensä vainoamiksi ilmaistessaan mielipiteitään taiteen keinoin. Tämän konserttisarjan myötä haluamme esitellä teoksia muutamilta säveltäjiltä, jotka ovat joutuneet tavalla tai toisella 1900-luvun diktatuurihallitusten vaikuttamiksi.

Fernando Lopes-Graça joutui kahdesti Portugalin poliittisen poliisin pidättämäksi Salazarin diktatuurihallinnon aikana. Tšekin juutalainen Pavel Haas lähetettiin Theresienstadtin keskitysleirille, missä hän sävelsi ainakin kahdeksan teosta. Hänet murhattiin myöhemmin Auschwitzissa.

Yhden 1900 luvun menestyneimmän saksalaisen säveltäjän Paul Hindemithin suhde natsipuolueeseen oli ristiriitojen ja paradoksien riivaama. Hänen sävellyksensä ovat pyörineet kysymysten ympärillä siitä, mikä on taiteilijan eettinen rooli vaikeina aikoina.

Isang Yun, joka syntyi nykyisessä Etelä-Koreassa, joutui Etelä-Korean tiedustelupalvelun kidnappaamaksi Länsi-Berliinissä syytettynä vakoilusta. Tämän jälkiseurauksena Yunin ja Pohjois-Korean hallituksen välille syntyi vahvat siteet.

Dmitri Shostakovichin musiikille luonteenomainen ironia on saanut vaikutteita Neuvostohallinnon äärimmäisistä kielloista ja rajoitteista. Samanaikaisesti häntä käytettiin myös yhtenä propagandakoneiston pelinappulana.

Ranskalainen Olivier Messiaen sävelsi teoksen Aikojen lopun kvartetto Stalagin vankileirillä niille soittimille, jotka olivat käytettävissä. Hän oli vankileirillä vuosina 1940-1942.

***
Konsertin kesto noin 1 tunti, ei väliaikaa.

***
Vapaa pääsy. Yleisömäärää on rajoitettu

***

Between Two Worlds

If it´s true that the Fools were allowed certain satiric liberties towards Kings, it's also true that throughout history many artists were persecuted due to the opinions they expressed through their art. In this cycle we would like to present works by a few composers who were, in one way or another, influenced by dictatorial regimes of the 20th century.

Fernando Lopes-Graça was arrested twice by the Portuguese Political Police during the Salazar dictatorship. Pavel Haas, Czech, was sent to the Theresienstadt concentration camp, where he composed at least eight of his works. He was murdered in the Auschwitz concentration camp.

Paul Hindemith, one of the most successful composers of twentieth century Germany, had a relationship with the Nazi Party plagued by contradictions and paradoxes. His compositions have been revolving around dilemmas related to the ethical role of an artist in troubled times.

Isang Yun, born in present day South Korea, was kidnapped from West Berlin by the South Korean secret services under the accusation of espionage. After this event, he developed close ties with the North Korean regime.

Dmitri Shostakovich's ironic musical style was profoundly shaped by the constraints of the Soviet Regime. At the same time, he was used as a propaganda weapon. Olivier Messiaen, french, composed the “Quartet for the End of Time” for the four instruments available at the Stalag prison camp, where he was imprisoned between 1940 and 1942.

***
Duration about 1 hour, no intermission.

***
Free entry. Limited amount of audience.