Kalenteri  –––––   joulukuu 2020

matiketopelasu

30.12.

1.12.

2.12.

3.12.

4.12.

5.12.

6.12.

7.12.

8.12.

9.12.

10.12.

11.12.

12.12.

13.12.

14.12.

15.12.

16.12.

17.12.

18.12.

19.12.

20.12.

21.12.

22.12.

23.12.

24.12.

25.12.

26.12.

27.12.

28.12.

29.12.

30.12.

31.12.

1.12.

2.12.

3.12.

4.12.

5.12.

6.12.

7.12.

8.12.

9.12.

10.12.

Hae sivustolta

–––––
Oulu Sinfonian konsertissa ääntä ja vimmaa

23.10.2020 09:00

Pianisti Heini Kärkkäinen

Torstaina 29.10. kapellimestari Anna Skryleva ja pianisti Heini Kärkkäinen esittävät Madetojan salissa musiikkia kolmelta vuosisadalta (konsertti Ääni ja vimma).

Oulu Sinfonian lokakuun viimeisessä konsertissa kuullaan monipuolinen kokoelma musiikkia aina Joseph Haydnin vuonna 1775 valmistuneesta sinfoniasta nro 60 vasta viime vuonna kantaesitettyyn Anna Clynen teokseen Sound and Fury. Lontoossa syntyneen, mutta New Yorkiin asettuneen Anna Clynen (s. 1980) hyvin omaperäisiä, silti helposti lähestyttäviä teoksia on kuultu mm. Chicagon ja Baltimoren sinfoniaorkestereissa sekä Skottilaissessa kamariorkesterissa, joiden residenssitaiteilijana hän on toiminut.

Sound and Fury perustuu rakenteeltaan Joseph Haydnin 60. sinfonian musiikkiin, ja siinä kuullaan myös William Shakespearen Macbeth-näytelmän säkeitä etukäteen nauhoitettuna lausuntana. Shakespearen hengessä kulkee myös konsertin avausnumero, Felix Mendelssohnin hittisävelmä Scherzo näytelmästä Kesäyön unelma. Konsertin johtaa Anna Skryleva, Saksan Magdeburgin teatterin musiikillinen johtaja.

Nuoren naisen muotokuva

Konsertin solistisena numerona kuullaan Clara Schumannin pianokonsertto a-mollissa, harvinainen helmi varhaisen romantiikan ajalta. Solistina esiintyy suomalaispianistien parhaimmistoon kuuluva Heini Kärkkäinen. Hän on esittänyt usein Clara Schumannin pienempiä pianokappaleita, mutta kaksikymmentäminuuttinen pianokonsertto on myös hänelle uusi tuttavuus.

“Vaikka teos ei ollut entuudestaan tuttu, tuntuu kuin olisin soittanut sitä jo usein. Tällaista oloa ei ole muiden teosten kohdalla tullut. Ihan kuin minulla ja Schumannilla olisi jokin sukulaisuussuhde”, Kärkkäinen sanoo. “Pianokonsertossa on logiikkaa, joka saa sen etenemään luontevasti.”

Schumann sävelsi teosta teinivuosinaan. Se valmistui Claran ollessa vasta 14-vuotias, kun hänen tuleva miehensä Robert avusti teoksen orkestroimisessa. Säveltäjänä Clara Schumann onkin jäänyt kuuluisan miehensä varjoon, mutta hänen merkityksensä musiikinhistoriassa on mittaamaton. Hänen sanotaan ensimmäisenä soittaneen kaikki konserttinsa ulkomuistista, ja on pitkälti hänen ansiotaan, että Johannes Brahmsin ja Robert Schumannin teokset pääsivät esille ja jäivät elämään. Schumannin muotokuva myös koristi sadan D-markan seteliä kunnes euro korvasi saksalaisvaluutan.

“Pianokonsertto kuulostaa erilaiselta kuin mitä Schumannin kuvista voisi päätellä. Hän on niissä aika vakava ja yksitotinen”, Kärkkäinen sanoo. “Ehkä sitä edellytettiin naisilta siihen aikaan. Tietty surumielisyys kuuluu kyllä musiikissakin, mutta tämä teos on hyvin vapautunut ja spontaani, jopa improvisoiva. Jokainen sävel on merkittävä. Hän on säveltänyt sen selvästi hyvin innoissaan ja kovalla vimmalla, musikaalisuutensa ehdoilla.”

Teksti: Jaani Länsiö

***
Ääni ja vimma

to 29.10.2020 klo 19, Madetojan Sali

Anna Skryleva, kapellimestari
Heini Kärkkäinen, piano

***
Felix Mendelssohn: Scherzo teoksesta Kesäyön unelma, op. 21
Clara Schumann: Pianokonsertto a-molli, op. 7
---
Anna Clyne: Sound And Fury
Joseph Haydn: Sinfonia nro 60 C-duuri

OSTA LIPUT