Kalenteri  –––––   kesäkuu 2021

matiketopelasu

31.06.

1.06.

2.06.

3.06.

4.06.

5.06.

6.06.

7.06.

8.06.

9.06.

10.06.

11.06.

12.06.

13.06.

14.06.

15.06.

16.06.

17.06.

18.06.

19.06.

20.06.

21.06.

22.06.

23.06.

24.06.

25.06.

26.06.

27.06.

28.06.

29.06.

30.06.

1.06.

2.06.

3.06.

4.06.

5.06.

6.06.

7.06.

8.06.

9.06.

10.06.

11.06.

Hae sivustolta

–––––
Oulu Sinfonia mukana Itämeripäivässä

24.08.2021 13:42

Oulu Sinfonian jousiorkesteri harjoittelee Lasse Joametsin johdolla.

Oulu Sinfonian elokuu on yleisötyökuukausi. Kuukauden ajan muusikot soittavat pääsymaksuttomia konsertteja ympäri Oulua. Viikoilla 34 ja 35 vuorossa ovat Itämeripäivän ohjelmaan kuuluva Itämerihetki-konsertti, Pienet päiväsoitot Oulun pääkirjastossa sekä jalkautumiskonsertteja Oulun kouluihin ja hoivakoteihin. Torstaina 26.8. Itämeripäivän yhteydessä on mahdollista myös käydä lounaalla Ravintola Preludissa klo 11 alkaen, ja Madetojan salin lippukauppa palvelee klo 11–18.

Itämerihetki esittelee virolaisia säveltäjiä

Torstaina 26.8. vietetään vuotuista Itämeripäivää. John Nurmisen Säätiön käynnistämä Itämeripäivä on juhlapäivä meren kunniaksi, tarkoituksena innostaa ihmisiä nauttimaan merestä sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Osana päivän ohjelmaa Oulu Sinfonian jousiorkesteri soittaa tunnin mittaisen Itämerihetki-konsertin klo 13. Konsertin ohjelmiston on suunnitellut orkesterin konserttimestari Lasse Joamets. Joamets on kotoisin Virosta, ja hänen suunnittelemansa konserttikokonaisuus esitteleekin viime vuosisadan tärkeimpiä virolaissäveltäjiä.

”Keväällä 2021 meillä oli yleisötyöviikko, jolloin muusikot saivat suunnitella orkesterille erilaisia yleisötyötapahtumia. Meillä ei ole soitettu paljoa virolaista musiikkia, joten yleisötyöviikon puitteissa halusin suunnitella konsertin, joka sisältäisi virolaista musiikkia ja jonka liidaisin itse. Olen soittanut suurimman osan konsertissa kuultavista kappaleista Tallinnan kamariorkesterissa, ennen uraani Suomessa. Näistä kappaleista pidän itse, ja olen saanut positiivista palautetta myös kollegoiltani”, kertoo Joamets ohjelmiston koostamisesta.

Konsertin säveltäjänimiä ovat Heino Eller (1887–1970), Lepo Sumera (1950–2000), Jaan Rääts (1932–2020), Ester Mägi (1922–2021) ja Arvo Pärt (1935–).

Heino Eller oli viulisti, musiikin teorian professori ja säveltäjä. Hänen aikanaan Tartoon perustettiin sävellyskoulu, joka on vuodesta 1971 alkaen kantanut nimeä Heino Eller Musiikkikoulu. Koulun opiskelijakunta jaetaan nykyään nuoriso-osaston sekä yläasteen opiskelijoihin. Koulussa saa ammatillista keskiasteen opetusta, sekä täydennyskoulutusta aikuisille. Elleriltä kuullaan konsertissa 5 pieces for String Orchestra. Ellerin vaikutus kuuluu läpi Itämerihetki-konsertin, sillä konsertin säveltäjänimistä Sumera, Rääts ja Pärt olivat hänen oppilaitaan.

Lepo Sumeraa on pidetty Viron tärkeimpänä sinfonikkona Eduard Tubinin jälkeen. Hänen teoksiinsa kuuluu mm. kuusi sinfoniaa, useita orkesteriteoksia, elokuvamusiikkia, konserttoja eri soolosoittimille, kamarimusiikkia ja elektronisia multimediateoksia. Ensimmäisen orkesteriteoksensa In memoriam hän sävelsi vuonna 1972. Teosta kiitettiin eri instrumenttien sävyjen mestarillisesta käsittelystä. Erään venäläisen musiikkilehden kriitikon mukaan Sumeran musiikissa kuuluu ”mielikuvitus, joka herättää mielleyhtymiä usean virolaisen taiteen yhtymäkohtiin – [musiikissa on kuultavissa esimerkiksi] lyyrisiä maisemia ja hienoa luonnon sekä runouden kuvausta”. Sumeran teoksista kuullaan Musica Profana sekä Spring Fly.

Jaan Räätsin myötä virolaisessa musiikissa alkoi postmoderni ajattelu. Rääts sävelsi mm. kymmenen sinfoniaa, mutta myös konserttoja kamariorkesterille, solistikonserttoja, kamarimusiikkia, kymmenen sonaattia omalle soolosoittimelleen pianolle, sekä miniatyyrisarjan ”elektroniikalle” – teos, joka oli ensimmäinen Virossa LP:nä julkaistu elektronisen musiikin teos. Uransa mittaan hän työskenteli mm. ääni-insinöörinä Viron radiossa sekä musiikkiohjelmien päätoimittajana, myöhemmin pääjohtajana ja musiikkimanagerina Viron televisiossa. Räätsin tuotannosta ohjelmassa on mukana Concerto For Chamber Orchestra.

Ester Mägi oli palkittu säveltäjä sekä Viron musiikki- ja teatteriakatemian kunniatohtori. Hänen musiikissaan kuuluu vaikutteita virolaisesta kansanmusiikista sekä modernismista. Matkansa musiikin pariin hän aloitti pianonsoiton opiskelijana Tallinnan konservatoriossa, mutta vaihtoi opiskelemaan sävellystä Mart Saarin johdolla. Saar oli kerännyt paljon virolaista kansanmusiikkia, ja juuri Saarilta Mägi omaksuikin kiinnostuksensa kansanmusiikkivaikutteisiin. Valmistuttuaan Tallinnasta Mägi siirtyi Moskovan konservatorioon Vissarion Shebalinin oppilaaksi. Moskovasta palattuaan Mägi alkoi opettaa musiikin teoriaa ja kontrapunktin analyysia Tallinnan konservatoriossa. Mägin sävellystöistä mainittakoon laajaskaalaiset orkesteriteokset, kamarimusiikkiteokset, pianoteokset sekä useat koraalit ja soololaulut.

Oulun konsertissa Mägin tuotannosta kuullaan Vesper vuodelta 1990. ”Minä kantaesitin tämän kappaleen 18-vuotiaana omassa viulun loppututkinnossani. Säveltäjä kävi jopa usein viulutunneillani, sillä hän ja viulunsoiton opettajani olivat tuttavia keskenään”, kertoo Joamets kiinnostavana yksityiskohtana. Kyseessä oli tuolloin teoksen sooloviululle ja pianolle tehty versio; orkesteriversion Mägi muokkasi teoksesta vasta vuonna 1998.

Arvo Pärtin teoksista mukana on Silouans Song. Pärt on yksi aikamme merkittävimmistä virolaissäveltäjistä, joka tunnetaan etenkin keskiaikaisista musiikkivaikutteistaan. Pärtin matka musiikin pariin alkoi Rakveren musiikkikoulussa pianonsoitto-oppilaana. Perheen muutettua Tallinnaan Arvo jatkoi opintojaan Tallinnan musiikkikoulussa, myöhemmin Tallinnan konservatoriossa. Pärt työskenteli Viron radion ääniteknikkona 1958–1967, minä aikana syntyivät hänen ensimmäiset modernistiset sävellyksensä. Vuosien 1968 ja 1976 väliin ajoittuu Pärtin ”kriisikausi”, jolloin hän hylkäsi modernistiset sävellystekniikat ja alkoi etsiä henkilökohtaisempaa musiikillista kieltä. Tämä toi sävellystyyliin radikaalin muutoksen, vaikka tuohon aikaan Pärt jopa epäili pystyykö hän jatkossa säveltämään enää ollenkaan. Syntyi kuitenkin tintinnabuli, ”kulkustyyli”, Pärtin oma uniikki musiikkikieli, jota hän on käyttänyt teoksissaan siitä lähtien. Tyylissä melodia ja kolmisointu yhdistyvät yhdeksi erottamattomaksi linjaksi. Silouans Song on yksi tintinnabuli-tyyliä edustavista instrumentaaliteoksista, ja pohjautuu venäläiseen munkki Silouanin kirjoittamaan uskonnolliseen tekstiin.

Vasket vierailevat kirjastossa, jouset kouluissa ja hoivakodeissa

Elokuun lopulla Oulu Sinfonia kiertää perinteisten jalkautumiskonserttiensa myötä Oulun hoivakodeissa ja kouluissa. Jalkautumiskonserteissa kuullaan niin jousten kuin puhaltajienkin muodostamia pienkokoonpanoja. Konsertit tutustuttavat koululaiset orkesterisoittimiin, ja tuovat tuttujen sävelmien myötä hoivakotien asukkaille muistoja nuoruudesta. Konsertit ovat kouluille ja hoivakodeille maksuttomia.

Oulu Sinfonian vaskiseitsikko sekä lyömäsoittajat puolestaan vierailevat Oulun pääkirjaston Laituri-tilassa Pieni päiväsoitto -konserttien myötä 31.8. ja 1.9. Vaskiseitsikko on kokoonpanona supisuomalainen keksintö, jonka juuret juontavat 1800-luvulle. Oulu Sinfonian vaskiseitsikko vaaliikin vaskimusiikin perinteitä. Noin 30 minuuttia kestävässä konsertissa kuullaan perinteistä seitsikkomusiikkia ja sovituksia tälle ainutlaatuiselle, monenlaiseen ohjelmistoon taipuvalle kokoonpanolle. Konsertit alkavat molempina päivinä klo 13 ja niihin on vapaa pääsy.