Kalenteri  –––––   joulukuu 2018

matiketopelasu

26.12.

27.12.

28.12.

29.12.

30.12.

1.12.

2.12.

3.12.

4.12.

5.12.

6.12.

7.12.

8.12.

9.12.

10.12.

11.12.

12.12.

13.12.

14.12.

15.12.

16.12.

17.12.

18.12.

19.12.

20.12.

21.12.

22.12.

23.12.

24.12.

25.12.

26.12.

27.12.

28.12.

29.12.

30.12.

31.12.

1.12.

2.12.

3.12.

4.12.

5.12.

6.12.

Hae sivustolta

–––––
Jessica Cottis – kapellimestarikouluttaja, helikopterilentäjä ja suurten tunteiden tulkki

29.11.2018 11:25

Jessica Cottis johtaa Oulu Sinfoniaa

Katsaus illan ohjelmistoon

Prokofjevin Romeo ja Julia on mielestäni yksi viime vuosisadan upeimmista teoksista. Se on, aivan kuten Shakespearen näytelmäkin, täynnä suuria vastakohtia: valoa ja pimeyttä, nuoruutta ja vanhuutta, iloa ja surua, rakkautta ja kuolemaa. Kuulen tässä musiikissa suurta vaaraa, ajoittain uuvuttavuutta, lopun aikaa riemua. Yksittäiset instrumentit aloittavat soiton vuoron perään. Niistä rakentuu lopulta valtaisa äänten klusteri. Tunne on vahvasti fyysinen: ikään kuin maailma voisi räjähtää millä hetkellä hyvänsä. Siitä hetkestä alkaen Prokofjev vie meidät uskomattomalle musiikilliselle matkalle. Kerronta on tärkeää. Olen etsinyt siihen otteita kuvaamaan Shakespearen alkuperäistä tarinaa, samalla sisällyttäen rakastetuimmat musiikkinumerot. Tässä teoksessa Prokofjev on voimakkaimmillaan.

Teema jatkuu. Avaamme konsertin Johan Svendsenin alkusoitolla orkesterifantasiasta Romeo ja Julia. Svendsen oli mestarillinen orkestroija. Vaikka hänen harmoninen kekseliäisyytensä oli kenties rajoittuneempaa kuin aikalaisensa Edvard Griegin, kuulemme kuitenkin joitain herkullisia hetkiä pidätettyjä harmonioita. Näissä hetkissä näkyvät varmasti vaikutteet Svendsenin läheisestä ystävästä ja esikuvasta Richard Wagnerista. Toisin kuin Prokofjevin kappale, tämä teos ei ole pragmaattinen; se vangitsee enemmänkin tunteet – epäröinnin, rakkauden, kaipuun ja nuorten rakastavaisten puhtaan jännityksen. Svendsenin ja Suomen välillä on ihana yhteys. Säveltäjä vieraili Helsingissä vuonna 1886 kahden konsertin verran johtamassa omia teoksiaan.

Ohjelma sisältää myös Wagnerin itsensä teoksia. Wesendonck Liederit laulaa mezzosopraano Ewa Płonka. Wagnerin mielestä nämä viisi hänen rakastajattarensa Mathilde Wesendonckin runoihin sävellettyä kappaletta ovat hänen hienoimmat teoksensa. Laulut on sävelletty samaan aikaan kuin ooppera Tristan ja Isolde, ja ne ovat Wagnerin ilmaisua rakkaudesta korkeimpana, kosmisena voimana. ”Niin myös minun enkelini laskeutui alas / ja hän vie loistavin siivin / kaukana kaikesta tuskasta / henkeni taivaaseen!”

Miksi on tärkeää pitää vain naisille avoimia kapellimestarikursseja?

Enemmistö huippukapellimestareista etenkin englanninkielisissä maissa ovat miehiä. Miksi? Amerikkalainen musiikkikriitikko ja kirjailija Alex Ross on sanonut, että orkesterin johtamisen taide on ”kiedottu miehisen voiman mytologioihin”. Minusta tämä on kiehtova ajatus, sillä musiikki, luovuus ja mielikuvitus ovat kaikki sukupuolesta riippumattomia käsitteitä. Esitämme ja kommunikoimme musiikin kanssa ihmisinä, emme miehinä ja naisina.

Viime vuosina olen vetänyt Lontoossa nykyklassiseen keskittyvää kurssia, joka on on kohdennettu naiskapellimestareille. Tämä on hyvin proaktiivinen lähestymistapa, jolla haluan ensinnäkin rohkaista ja toisekseen mentoroida. Kurssille on osallistunut säveltäjiä, jotka toivovat ohjausta siihen, kuinka johtaa omia teoksiaan – ja säveltäjiä, jotka haluavat kehittää omia taitojaan ja ymmärrystään monimuotoisen nykymusiikin parissa. Tarkoitus on luoda positiivista muutosta.

Harrastuksena helikopterilentäminen

Minulla on monia mielenkiinnon kohteina, mutta pidän aivan erityisesti lentävistä asioista. Intohimoinani ovat perhoset, ja opettelen lentämään helikopterilla. Maanpinnan yläpuolella lentämisessä on jotain hyvin nöyrää, mutta samalla ylentävää. Leonardo da Vincin sanoin: ”kun kerran olet päässyt lentämisen makuun, kävelet maan päällä katseesi luotuna ylöspäin”. Lentäminen on harrastus, musiikki tulee aina olemaan suuri rakkauteni.

Teksti: Jessica Cottis
Kuva: Heli Perkkiö