Kalenteri  –––––   tammikuu 2019

matiketopelasu

31.01.

1.01.

2.01.

3.01.

4.01.

5.01.

6.01.

7.01.

8.01.

9.01.

10.01.

11.01.

12.01.

13.01.

14.01.

15.01.

16.01.

17.01.

18.01.

19.01.

20.01.

21.01.

22.01.

23.01.

24.01.

25.01.

26.01.

27.01.

28.01.

29.01.

30.01.

31.01.

1.01.

2.01.

3.01.

4.01.

5.01.

6.01.

7.01.

8.01.

9.01.

10.01.

Hae sivustolta

–––––
Barokkisäveliä talven keskellä

19.02.2021 13:14

Viulisti Kreeta-Maria Kentala.

Torstaina 25.2. Oulu Sinfonia siirtyy barokkiajan tunnelmiin. Säveltäjäniminä ovat niin jo elinaikanaan suurta suosiota saavuttaneet Antonio Vivaldi ja Georg Friedrich Händel kuin vasta 1990-luvulta alkaen yhä tunnetummaksi tullut Johann David Heinichenkin. Konsertin teoksissa kuullaan ajalle tyypillisiä musiikillisia elementtejä concerto grossosta soljuviin kenraalibassolinjoihin.

Vettä, viuluja ja Vivaldia -konsertin oli tarkoitus olla osa Oulun Vanha Musiikki -festivaalia. Festivaali on siirretty toukokuulle, 9.–16.5.2021.

Oulu Sinfoniaa liidaa Kreeta-Maria Kentala, joka myös soittaa konsertin viulusolistina. Kentala on suomalainen vanhan musiikin uranuurtaja. Hän on työskennellyt niin orkesterimuusikkona Radion Sinfoniaorkesterissa kuin barokkimuusikkona Musica Antiqua Köln -yhtyeessä. Hän on toiminut myös viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa sekä barokkiviulumusiikin lehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hänen työnsä on palkittu Suomen Vanhan musiikin liiton ”Vuoden vanhan musiikin teko 2019” -palkinnolla.

Heinichenin (1683–1729) ura säveltäjänä ei ollut kovin pitkä. Hän opiskeli musiikkia sekä urkujen ja cembalon soittoa samassa Leipzigin Thomasschulessa, missä hänen isänsäkin oli opiskellut. 1702 hän aloitti lakiopinnot, valmistui asianajajaksi muutamaa vuotta myöhemmin ja toimi ammatissa. Lakiopinnot olivatkin tuohon aikaan varsin yleinen reitti musiikin maailmaan, sillä musiikkia ei opetettu omana aineenaan, vaan osana humanistisen koulutuksen kokonaisuutta. Kipinä musiikkiin säilyi, ja elinaikanaan Heinichen sävelsikin mm. kolme oopperaa ja orkesterisarjaa, neljä sinfoniaa sekä useita concerto grossoja, konserttoja eri instrumenteille, kamarimusiikkia ja suuren määrän kirkollista musiikkia.

Nykykuulijalle Heinechen on tullut tutummaksi 1990-luvulta lähtien. Silloin Musica Antiqua Köln -yhtye tallensi kapellimestari Reinhard Goebelin johdolla Heinechen konserttojen sarjan, jota seurasi kirkollisiin teoksiin keskittyvä levytys. Aikalaiskirjoituksista kuitenkin ilmenee, että Heinechen oli jo aikanaan tunnustettu säveltäjä, joka sittemmin vain jäi barokin kenties tunnetuimman nimen, Johann Sebastian Bachin varjoon.

Oulu Sinfonian konsertissa Heinechenilta kuullaan Konsertto orkesterille G-duuri (Seibel 213). Tämä teos edustaa suosittua aikansa sävellysmuotoa, concerto grossoa, jolle tyypillistä on suuren orkesterin ja pienen solistiryhmän vastakkainasettelu.

Antonio Vivaldi (1678–1741) oli barokkiajan ensimmäinen suuri säveltäjänimi. Myös hänen kohtalonaan oli oman aikansa jälkeen vaipua hetkeksi unohduksiin ja nousta uudelleen suuruuteen 1900-luvun alussa. Vivaldin tunnetuin teos Neljä vuodenaikaa on neljän viulukonserton sarja, josta konsertissa kuullaan osa Talvi. Konsertot on kirjoitettu vuosien 1716–1717 tienoilla, julkaistu 1725. Vivaldi yhdisti niihin neljä niinikään vuodenajoista kertovaa sonettia. Sonettien kirjoittajasta ei ole täyttä varmuutta, mutta niiden on oletettu olevan jopa säveltäjän itsensä kirjoittamia. Teos kuvaa eri vuodenaikojen tunnelmia.

Konsertin päättävät Georg Friedrich Händelin (1685–1759) D- ja G-duurisarjat Vesimusiikista HWV349–350. Händel tunnetaan erityisesti vokaalimusiikin kehittäjänä. Hän oli erittäin ahkera oopperasäveltäjä, joka noin 50 oopperansa myötä kehitti huippuunsa italialaistyyppisen opera serian. Händelin tuotanto ei kuitenkaan rajoittunut pelkkään laulettuun musiikkiin. Vesimusiikki on Englannin kuningas Yrjö I:n tilausteos, joka kantaesitettiin 17.7.1717. Thames-joella kuninkaan jokijuhlissa. Kuninkaan seurue lipui pitkin jokea omassa laivassaan, orkesteri omassaan – vanavedessään niin paljon kynnelle kykeneviä lontoolaisia veneissään ja proomuissaan, että tapahtumasta raportoinut sanomalehti The Daily Courant kirjoitti ”koko joen olleen katettu”. Tavallinen rahvas kuitenkin joutui tyytymään rannalle kantautuviin kaikuihin.

Konsertti esitetään livestriiminä ilman yleisöä Oulu Sinfonian YouTube-kanavalla. Konsertti on ensiesityksensä jälkeen katsottavissa 30.6.2021 saakka.

Teksti: Heli Perkkiö
Kuva: Ulla Nikula

***

Vettä, viuluja ja Vivaldia
Kreeta-Maria Kentala, liidaus ja viulu

Madetojan sali, Oulun Musiikkikeskus
to 25.2.2021 klo 19:00

Johann David Heinichen: Konsertto orkesterille G-duuri, Seibel 213
Antonio Vivaldi: Talvi konserttosarjasta Vuodenajat RV 297
Georg Friedrich Händel: D- ja G-duurisarjat Vesimusiikista HWV349–350