Kalenteri  –––––   lokakuu 2017

matiketopelasu

25.10.

26.10.

27.10.

28.10.

29.10.

30.10.

1.10.

2.10.

3.10.

4.10.

5.10.

6.10.

7.10.

8.10.

9.10.

10.10.

11.10.

12.10.

13.10.

14.10.

15.10.

16.10.

17.10.

18.10.

19.10.

20.10.

21.10.

22.10.

23.10.

24.10.

25.10.

26.10.

27.10.

28.10.

29.10.

30.10.

31.10.

1.10.

2.10.

3.10.

4.10.

5.10.

Hae sivustolta

–––––
Tutustu orkesterilaisiin

Harri Sarkkinen

Musiikista rikas mies

Kun Harri Sarkkinen hankkii auton, sisään on mahduttava kontrabasson. Ei ihme, sillä yhdessä mies ja instrumentti ovat kerinneet moneen ja kerkeävät yhä.

On helpompi luetella, mitä musiikkia Harri ei ole soittanut kuin mitä on. Vähemmälle ovat jääneet vain kansanmusiikki ja elektroninen musiikki. Lähinnä sydäntä on jazz, joka haastaa improvisointikyvyt ja soittajien vuorovaikutuksen. Tälläkin hetkellä omia jazzkokoonpanoja on valmiustilassa kaksi.

Tietyllä tapaa myös Harrin musiikkimatka lähti liikkeelle autosta. Kun naapuri Pateniemessä pakkasi autonsa katolle kontrabasson ja lähti keikalle, siinä oli jotain, joka vetosi. Ensin kädessä pyöri kitara, sitten sähköbasso ja lopulta kontrabasso. Kun kotona kannustettiin soittamaan muun muassa antamalla vintti bändikäyttöön, matka oli hyvässä alussa.

Sopivassa vaiheessa tielle osui kannustava musiikinopettaja Esko Granroth. Vakavan musiikinopiskelukipinän sytytti Klaus Järvisen luotsaama Hailuodon pop-jazzmusiikkileiri. Alan käytännön oppikouluna puolestaan toimi Express, aikansa huippuyhtye, solisteinaan esimerkiksi sellaisia nimiä kuin Kari Tapio ja Marion Rung.

Viisi vuotta tien päällä antoi elämyksiä mutta myös näytti kiertämisen raskaat puolet. Syntyi päätös hakeutua opiskelemaan. Tuohon aikaan pop- ja jazzmusiikin koulutusta tarjosi ainoastaan Sibelius-Akatemia. Harri päätti kuitenkin jäädä Ouluun – kiitos antoisien musiikkikuvioiden – ja opiskeli konservatoriossa klassisen linjan opettajinaan mm. Erkki Silvamaa, Jussi Javas, Björn Malqvist ja Frantisek Posta. Pop- ja jazzosaaminen täydentyi myös yksityisopissa Teppo Hauta-ahon ym. johdolla.

Vuosien varrella merkittäviä musiikkietappeja ovat olleet mm. Camus Nova, ensimmäisiä suomalaisia tango nuevo -orkestereita, työt kaupunginteatterin musiikkiprojekteissa sekä yhteistyöt mm. Paroni Paakkunaisen, Jukka Perkon, Seppo Kantosen ja Kari ”Sonny” Heinilän kanssa.

Vuonna 1990 Harri aloitti Oulu Sinfoniassa. Jazzmuusikolle sinfoniaorkesterityöhön asettuminen vaati omat jaakopinpaininsa, sillä toisin kuin jazzkeikoilla, sinfoniaorkesterissa tahdin määräävät säveltäjän merkinnät, joita kapellimestari ja orkesteri pyrkivät noudattamaan.

Alun haasteet ovat kuitenkin taakse jääneitä. Kontrabasson takana seisoo vahva muusikko, joka osaa kunnioittaa kaikenlaista musiikkia ja olla nöyrä muusikkoudessaan. Kaikin puolin rikas mies.

Rikkauksia elämään tuovat musiikin lisäksi myös harrastukset: muun muassa lukeminen, lenkkeily, pyöräily, hiihto, avantouinti ja veneily. Oman osansa ajasta ansaitsee myös rintamamiestalo, jota asuvat Harrin lisäksi avovaimo ja poika, basisti vasta matkansa alussa.

Teksti: Mari Siliämaa
Kuva: Kati Leinonen