Kalenteri  –––––   lokakuu 2017

matiketopelasu

25.10.

26.10.

27.10.

28.10.

29.10.

30.10.

1.10.

2.10.

3.10.

4.10.

5.10.

6.10.

7.10.

8.10.

9.10.

10.10.

11.10.

12.10.

13.10.

14.10.

15.10.

16.10.

17.10.

18.10.

19.10.

20.10.

21.10.

22.10.

23.10.

24.10.

25.10.

26.10.

27.10.

28.10.

29.10.

30.10.

31.10.

1.10.

2.10.

3.10.

4.10.

5.10.

Hae sivustolta

–––––
Okon Fuoko

Leevi Madetoja: Okon Fuoko opus 58

Helena Juntunen, sopraano
Tuomas Katajala, tenori
Oulun Kamarikuoro
Oulun kaupunginorkesteri
Arvo Volmer, kapellimestari

ABCD 184
EAN: 6 417513 101843
Jakelu: Fg-Naxos

Yksinäytöksinen musiikkinäytelmä vanhan japanilaisen runouden aiheista Helena Juntusen ja Tuomas Katajalan tähdittäminä

Vuoden 1927 lopulla valmistunut Okon Fuoko on epäilemättä yksi Leevi Madetojan tärkeimmistä teoksista. Rytmikäs ja värikäs musiikki pitää kuulijan otteessaan läpi teoksen. Tyyliltään teos poikkeaa radikaalisti Suomessa teoksen syntyaikoina vallinneesta kansallisromanttisesta linjasta, eikä siten ehkä vastannut kaikkien tahojen odotuksia. Valitettavasti teos on saanut liian kauan odottaa tunnustamistaan.

Madetoja suunnitteli teoksesta kolmea orkesterisarjaa, joista ensimmäinen (Okon Fuoko, sarja orkesterille I) esitettiin jo joulukuussa 1927. Muita ei sitten koskaan syntynytkään. Balettipantomiimi Okon Fuokon maailman kantaesitys oli lopulta Helsingissä helmikuussa 1930. Tästä muodostui ensimmäinen takaisku säveltäjän uralla, mikä vaikutti varmasti Madetojan myöhempään työskentelyyn. Yhtenä syynä nuivaan vastaanottoon on mitä ilmeisimmin ollut Knudsenin libretto melodramaattisine puheosuuksineen. Vuosia myöhemmin Madetoja ehdottikin teoksen lyhentämistä jättämällä puherepliikit kokonaan pois, mihin ratkaisuun päätyi tässä levytyksessä myös kapellimestari Arvo Volmer. Laulut säveltäjä halusi säilytettävän alkuperäisessä muodossaan.

Professori Erkki Salmenhaara toteaa Madetoja elämäkerrassaan (Leevi Madetoja, Helsinki 1987): "Okon Fuoko on ylipäätään suomalaisen musiikin kaikkein hienoimpia partituureja, jossa säveltäjä on - epäilemättä arkaais-eksoottisen aiheen innoittamana - saavuttanut omassa tuotannossaankin ainutlaatuisen kirkkauden, läpikuultavuuden ja vivahteikkuuden."